Annan sotare är då en fastighetsägare vill att en annan sotarfirma än den som vi tillhandahåller ska utföra sotningen. För detta krävs ett tillstånd från oss, och detta kräver i sin tur att fastighetsägaren har bevisat att lagens krav har uppfyllts. Kraven är att fastighetsägaren vill att någon annan ska utföra arbetet, och att sotningen kan ske på ett från brandskyddssynpunkt betryggande sätt (tillräckligt säkert). Vad som är tillräckligt säkert måste avgöras i enskilt fall. Vi har som praxis att kräva ett avtal med sotarfirman, kunskapsbevis på sotarfirmans personal, att anläggningarna har godkänts vid brandskyddskontroll, och att inga andra försvårande omständigheter föreligger, t.ex. tät bebyggelse, kännedom om missförhållanden, risk för påverkan på tredje person, och liknande.
Om du har annan sotare så gäller ditt tillstånd tills dess du anmäler att du inte längre vill ha den tillåtna utföraren, att vi beslutar att krav på brandsäkerhet inte tillgodoses av dig, att du inte längre äger fastigheten, eller att vår avtalsperiod för upphandlade sotarfirmor går ut. Du ansvarar för att sotning blir utfört och i enlighet med gällande föreskrift om frister och att övriga krav på säkerhet tillgodoses, men själva sotningen gör någon annan åt dig.
Vi har ca 8000 annan sotare i våra kommuner, vilket motsvarar ca 9% av alla eldstäder i kommunerna. För närvarande genomför vi ett arbete med uppföljning av lämnade tillstånd eftersom vi har uppmärksammat att återgång inte alltid har anmälts i samband med ägarbyte av fastighet. Det kan innebära att du som ny fastighetsägare (framför allt efter 2016) får en avisering av våra sotarfirmor.