Hem och fritidBrandskyddskontroll

Brandskyddskontroll och sotning

 

Avdelare

Brandskyddskontroll och sotning

Hej och välkommen!

Hej och välkommen till Räddningstjänsten Dala Mitts enhet för brandskyddskontroller! Eftersom eldningssäsongen är här är det många som vill komma i kontakt med oss just nu. Vi besvarar såklart alla ärenden så snabbt vi kan! Men kanske kan du få svar på ditt ärende nedan?

e-post: brandskydd@dalamitt.se

Telefonnummer: 0240-48 42 40
Telefontid måndag-torsdag 10:00-12:00 och 13.00-14.00

Avdelare

Vanliga frågor

Allmänt om brandskyddskontroll och sotning

Vad ska sotas och kontrolleras?

Aktiva eldstäder och kommersiella imkanaler ska sotas och kontrolleras för att få användas. Anläggningar som inte har använts sedan senaste sotningen behöver inte rengöras, och de som är obrukade (avställda) behöver varken sotas eller kontrolleras.

Varför är det viktigt att få sotning och kontroller utförda regelbundet?

Regelbunden sotning och brandskyddskontroll minskar risken för bränder som kan uppstå på grund av sot eller andra beläggningar i eldstäder och skorstenar, eller brister som uppstått i eller kring eldstaden. Dessutom säkerställer det att din anläggning fungerar säkert och minskar risken för farliga rökgaser i bostaden. Motsvarande gäller även imkanaler.

Frågor om taxor, avgifter och fakturor

Vad kostar brandskyddskontroll?

Taxan består av fyra delar:

  1. Administrativ avgift – för att täcka kostnader för räddningstjänstens uppföljning och kontroll av privata utförare (sotarfirmor). 16 kr (2024 års priser).
  2. Grundavgift – täcker kostnader för framkörning/förflyttning och administration, och betalas per hus. Permanentboende: 194 kr, Fritidsboende: 388 kr,  Övriga byggnader 260 kr. (2024 års priser)
  3. Utförandeavgift – täcker kostnader för arbete kring eldstäder eller imkanaler. Fler eldstäder i samma hus faktureras som tillkommande objekt. Förstaobjekt: 732 kr, Tillkommande objekt: 325 kr,  Övriga byggnader: 391 kr/halvtimme (2024 års priser)
  4. Övriga eventuella tillkommande avgifter – kan tillkomma för extra tidskrävande arbeten, som exempelvis bomkörningsavgift (från 438 kr) om tillträde ej har lämnats.

För mer detaljer, se föreskriften om taxa här.

Har det blivit fel i din faktura? Skicka oss ditt fakturanummer och din fråga så återkommer vi snarast.

Vad kostar sotning?

Taxan består av fyra delar:

  1. Administrativ avgift – för att täcka kostnader för räddningstjänstens uppföljning och kontroll av privata utförare (sotarfirmor). 16 kr (2024 års priser).
  2. Grundavgift – täcker kostnader för framkörning/förflyttning och administration, och betalas per hus. Permanentboende: 108 kr, Fritidsboende: 216 kr,  Övriga byggnader 181 kr. (2024 års priser)
  3. Utförandeavgift – täcker kostnader för arbete kring eldstäder eller imkanaler. Värmepanna: 295 kr, lokaleldstad: 204 kr,  Kakelugn: 272 kr, Imkanal 408/halvtimme (2024 års priser)
  4. Övriga eventuella tillkommande avgifter – kan tillkomma för extra tidskrävande arbeten, som exempelvis bomkörningsavgift (från 136 kr) om tillträde ej har lämnats.

För mer detaljer, se föreskriften om taxa här.

Har det blivit fel i din faktura? Kontakta din sotarfirma, se rubrik vem utför sotning?

Varför ska jag betala flera grundavgifter på samma fastighet?

Varje byggnad på din fastighet debiteras en separat grundavgift, vilket anses vara det mest rättvisa sättet att fördela kostnaderna. Andra system, som att ta betalt per fastighet eller ägare, skulle kunna innebära att vissa betalar oproportionerligt mycket. På detta sätt säkerställer vi att kostnaden fördelas rättvist utifrån byggnadernas faktiska behov av sotning och kontroll.

Avisering (bokning)

Hur får jag veta att det är dags för sotning eller brandskyddskontroll?

Du får en avisering cirka 2-4 veckor i förväg via brev. Tyvärr förekommer det att oseriösa företag låtsas utföra sotning eller brandskyddskontroller på vårt uppdrag. Om du är osäker på om aviseringen är äkta så går det bra att kontakta oss.

Vi arbetar med att kunna erbjuda digital avisering via e-brevlåda.

Hur kommer jag i kontakt med er inför brandskyddskontroll?

Om du har fått en avisering och vill lämna information, t.ex. hur vi kommer in, vem vi ska kontakta, förändrad nyttjandegrad och liknande, så går det bra att skicka e-post eller ringa till kontoret. Det går också bra att ringa direkt till den kontrollant som ska hem till dig, men tänk på att det bara är möjligt upp till två dagar före förrättningen på grund av mängden arbeten som utförs. Du hittar kontaktuppgifter till kontoret högst upp på sidan, och telefonnumer till branskyddskontrollanten på din avisering.

Hur ändrar jag tid för brandskyddskontroll?

Vi förstår att ibland behöver man byta tid men i vissa fall kan det tillkomma en extra avgift för ombokning. Kanske går det i stället att ordna så att någon annan kan släppa in kontrollanten, eller att vi får tillgång till en nyckel? Om många vill ändra sina tider blir det svårare att nå oss, eftersom det innebär mer arbete att planera om i listorna. Om du kan, skicka oss gärna information om var vi kan hitta en nyckel, eller ett telefonnummer till någon som kan öppna åt kontrollanten. Det underlättar arbetet betydligt!  

Jag har fått en avisering på min fastighet, men ni var ju här nyss?

Om du har fått en avisering och nyligen haft besök, kan det bero på ett misstag. Kontrollera först om det rör sig om olika typer av arbeten (t.ex. sotning eller brandskyddskontroll). Om det är samma typ av arbete, kontakta avsändaren av den senaste aviseringen direkt. Tveka inte att ta kontakt så fort som möjligt för att undvika eventuella avgifter eller missförstånd.

Varför kan ni inte utföra sotning och brandskyddskontroll samtidigt?

Det finns flera skäl till varför sotning och brandskyddskontroll inte kan utföras samtidigt. Till att börja med är brandskyddskontroll myndighetsutövning, vilket inte sotning är, och bör som huvudregel utföras av en myndighet. Vidare är det olika arbetsuppgifter dvs. olika kompetens.  Sotning och brandskyddskontroll har dessutom olika frister som styrs av föreskrifter, och dessa sammanfaller sällan. Om du har anlitat en privat sotare sker sotningen dessutom separat från kommunens uppdrag.

Brandskyddskontroll

Vad ingår i brandskyddskontroll?

Brandskyddskontrollen syftar till att bedöma säkerheten i din anläggning från brandsynpunkt. Detta inkluderar ofta en okulär besiktning med kamera i skorstenen, inspektion av murstocken och takskyddet, samt kontroll av förbindelsen mellan eldstad och skorsten. Vid behov kan även fördjupade kontroller utföras, såsom provtryckning eller förstörande provning.

Vem utför brandskyddskontroll?

I våra medlemskommuner (Borlänge, Falun, Gagnef, Ludvika, Säter) utförs brandskyddskontroller av oss själva med egen eller inhyrd personal. Aviseringen kommer dock alltid från oss.

Hur ofta ska brandskyddskontroll göras?

Brandskyddskontroller sker med 2, 3 eller 6 års mellanrum, beroende på typ av anläggning och nyttjandegrad. För detaljer, se Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskriftOm du anser att din aktuella frist inte stämmer, hör av dig till oss!

Får jag utföra brandskyddskontroller själv eller låta någon annan göra det?

Nej, enligt lagen får endast kommunen (räddnignstjänsten) utföra brandskyddskontroller. Däremot kan sotning utföras av någon annan än kommunen, om du väljer det.

Sotning (rengöring)

Vad ingår i sotning?

Vid sotning tas brandfarliga beläggningar bort från eldstäder och skorstenar för att minska brandrisken. Sotning har en lång tradition i Sverige och är en viktig del i att förebygga bränder i bostäder.

Vem utför sotning?

 

I Falun och Säter utförs sotning av Sotning och brandskydd i dalarna AB.

I Borlänge och Gagnef utförs sotning av Borlänge-smedjebacken sotning och ventilation AB.

i Ludvika utförs sotning av Ludvika sotarn AB.

Hur ofta ska sotning göras?

Sotning ska ske med som mest 3 års intervall under förutsättning att eldstaden eller imkanalen används sparsamt, exempelvis för en kamin i ett fritidshus. En anläggning som används mycket, exempelvis en vanlig värmepanna eller en imkanal i en restaurang, ska sotas 4 gånger per år. För detaljer, se kommunernas föreskrift. Om du anser att din aktuella frist inte stämmer, hör av dig till din sotare!

Kan jag sota själv eller anlita någon annan än kommunens sotare?

Ja, enligt lagen kan du själv välja att anlita en annan sotare än den som kommunen anlitat eller sota själv, så länge sotningen utförs av en person med rätt kunskaper och med bibehållen brandsäkerhet. Du måste dock ansöka om detta hos oss, och det är alltid kommunen som ansvarar för brandskyddskontrollen.

Jag tycker det sotas för ofta/för sällan. Vad kan jag göra?

Sotningsintervallet baseras på föreskrifter och hur din eldstad används. Om du upplever att sotningen sker för ofta eller för sällan, kontakta din sotarfirma med uppdaterad information om hur du använder eldstaden. Vid behov kan sotningsintervallet justeras efter bedömning. Generella ändringar, t.ex. fritidshus till permanentboende, kan göras av din sotarfirma. Särskilda ändringar görs i samband med brandskyddskontrollen.

Praktiska förberedelser och krav

Vad ska jag förbereda inför brandskyddskontroll?

Se till att ge tillträde till den anläggning och skorsten som ska sotas eller kontrolleras. En stege måste ställas fram, och taket ska vara utrustat med godkänt takskydd för att möjliggöra arbetet. Se även till att det går att komma fram till eldstaden, dvs. att ingenting står i vägen. Vintertid ska det vara skottat fram till taket och på taket.

Vilka krav finns på fallskydd, glidskydd och andra taksäkerhetsanordningar?

Kraven varierar beroende på byggnadens typ och ålder. Mer information hittar du på vår sida om taksäkerhet.

Vad händer om jag inte släpper in kommunens brandskyddskontrollant?

Om du inte släpper in brandskyddskontrollanten får du en faktura för utebliven kontroll och en ny avisering för ett senare tillfälle. En extraavgift kan tillkomma. Vid upprepade tillfällen kan det leda till polishandräckning, tillsyn från räddningstjänsten eller ett nyttjandeförbud med risk för vite. I vissa fall informeras även andra berörda myndigheter.

Vad händer om jag inte släpper in kommunens sotare?

Om du inte släpper in sotaren får du en faktura för grundavgift och utebliven sotning (så kallad bomkörning) samt en ny avisering om när sotningen kan genomföras vid ett senare tillfälle. En extraavgift kan tillkomma. Om du upprepade gånger vägrar släppa in sotaren kan det leda till att du får ett nyttjandeförbud för din eldstad eller imkanal, vilket innebär att du inte får använda den.

Eldning och eldstadsanvändning

Jag eldar knappt, får jag hoppa över ert besök?

Om du inte har använt din eldstad alls sedan senaste sotningen, kan du hoppa över sotningen. Om du planerar att elda mindre i framtiden, kan du kontakta oss för att justera sotningsintervallet. Om du inte tänker använda eldstaden överhuvudtaget, kan du anmäla den som obrukad. Då får du ett nyttjandeförbud tills du meddelar att du vill börja elda igen.

Jag eldar mer än tidigare, vad ska jag göra?

Om du eldar mer än tidigare är det viktigt att uppdatera sotarfirman om detta. I de flesta fall följs standardintervall, men vid ökad eldning kan kortare sotningsintervall krävas för att minska risken för brand i skorstenen. Genom att uppdatera din information säkerställer du att eldstaden hålls i gott skick.

Vill du börja elda i en obrukad eldstad?

Vi förstår att det är mysigt med en brasa i höstrusket! Till att börja med så rekommenderar vi att uppstart av obrukad eldstad sker på våren, eftersom många ringer om det på hösten och inför jul, och det kan vara svårt att få en tid snabbt. Har du skickat oss all nödvändig information som adress, kontaktuppgifter, typ av eldstad och information om taksäkerhet (finns markstege, glidskydd, takstege, infästningspunkter)? Om inte, se gärna mer information på vår sida om taksäkerhet. Observera att vi först måste prioritera kontroller av aktiva eldstäder, vilket innebär att väntetiden för en uppstartskontroll kan vara längre.

Hur gör jag om jag vill installera en ny eldstad eller rökkanal?

För att installera en ny eldstad eller rökkanal behöver du oftast söka bygglov eller göra en anmälan till din kommun. Efter installationen ska anläggningen också kontrolleras av en sakkunnig innan den får tas i bruk. Kontakta byggkontoret i din kommun för mer information om vilka regler som gäller.

Vad gör jag om jag misstänker att min eldstad eller skorsten är skadad?

Om du misstänker att din eldstad eller skorsten är skadad eller inte fungerar som den ska, bör du omedelbart kontakta en fackman för att kontrollera och åtgärda problemet. De flesta sotarfirmor kan hjälpa till med det. Eldning i en skadad skorsten kan leda till brand eller andra farliga situationer. 

Måste jag rengöra imkanaler och ventilationskanaler i privatbostad?

Nej, sedan 2004 är det frivilligt att rengöra imkanaler och ventilationskanaler i privatbostäder som är småhus. Vi rekommenderar dock att du rengör dem regelbundet beroende på hur ofta de används. Vissa privata företag kan erbjuda rengöringstjänster, men det är viktigt att komma ihåg att detta är frivilligt och inte utförs på uppdrag av kommunen.

Brandrisk och soteld

Vad är en soteld och hur kan jag undvika den?

En soteld uppstår när sot som byggts upp i skorstenen fattar eld. Soteldar kan orsaka allvarliga skador på skorstenen och öka risken för brand i bostaden. Regelbunden sotning och korrekt eldning är det bästa sättet att förebygga soteld. Se till att alltid följa föreskrivna sotningsintervaller för din eldstad. Soteld är en variant av olika typer av eldstadsrelaterade bränder. En annan eldstadsrelaterad brand är exempelvis om gnistor sprider sig till möbler i eldstadens närhet. Se mer information på sidan om soteld.

Vad gör jag om det börjar brinna i skorstenen?

Om det börjar brinna i skorstenen, ska du omedelbart stänga spjället och alla tilluftsventiler till eldstaden för att minska syretillförseln. Larma räddningstjänsten på 112 och håll dig och övriga boende utanför byggnaden tills hjälp anländer. Se mer information på sidan om soteld.

Jag har haft sot/kraftiga avlagringar i skorstenen, vad innebär det?

Om sotaren upptäcker kraftiga avlagringar i skorstenen måste de tas bort inom två veckor. Efter rengöringen införs en tillfälligt förkortad sotningsfrist för att säkerställa att eldstaden fungerar korrekt och för att förhindra framtida sotbildning. Den förkortade fristen varar tills sotaren bedömer att problemet är löst och eldstaden kan återgå till normala sotningsintervall. Den vanligaste orsaken till brännbara beläggningar är felaktig eldning, till exempel fuktig ved eller för låg tillförsel av luft. Fråga gärna din sotare om råd!

Kuntjänst och klagomål

Jag har synpunkter på hur arbetet utfördes, var vänder jag mig?

Om du har synpunkter på hur arbetet utfördes, kontakta den aktör som utförde det, antingen RDM eller våra leverantörer. Om du inte är nöjd med svaret, eller om du vill ta ärendet vidare, kan du alltid kontakta oss för att få en ny bedömning av situationen.

Har det blivit fel i din faktura?

Kontrollera först om det rör sig om en brandskyddskontroll eller en sotning, det framgår av fakturan.

Om det gäller en brandskyddskontroll, kontakta oss. Kontaktuppgifter hittar du överst på sidan. 

Om det gäller en sotning/rengöring, kontakta din sotarfirma, se rubrik vem utför sotning?

Tjänsteanteckning, beslut och andra begrepp

Vad betyder föreläggande om åtgärd eller förbud (beslut)?

Ibland hittar vi brister i olika typer av anläggningar som vi anser att de måste åtgärdas. Bristerna kan vara av varierande typ och allvarlighet, och om du har fått ett beslut från oss (d.v.s. krav på att göra något eller att inte göra något), så framgår det tydligt av beslutet vad det är vi vill att du ska göra. Om du ändå är osäker så vill vi att du kontaktar oss.

Ett beslut (föreläggande eller förbud) är ett myndighetskrav och alltså inte valfritt. Om du anser att beslutet är felaktigt så har du i de flesta fall 3 veckor på dig att överklaga belutet innan det vinner laga kraft, d.v.s. ska genomföras. I de flesta fall får mottagare av ett beslut en viss tid på sig att genomföra en åtgärd, t.ex. 3 månader.

Vad kan då vara en brist? Här är några exempel:

  • Otäta konstruktioner, t.ex. skorstenar
  • Brännbar konstruktion för nära eldstad och rökkanal
  • Bristfälliga skyddsanordningar på tak
  • Avsaknad av eldstadsplan
  • Felaktig eller alltför omfattande användning
  • Svårt att utföra sotning
  • Slitna eldstäder
  • Tjärbildning
  • Eldstadsrelaterad brand
  • mm...
Vad är ett nyttjandeförbud?

Ett nyttjandeförbud är normalt sett ett förbud mot att använda en anläggning (eldstad eller imkanal). Det finns även andra typer av nyttjandeförbud, t.ex. förbud mot en viss typ av bränsle i en specifik anläggning, men det är ovanligt och att betrakta som specialfall.

Ett vanligt nyttjandeförbud uppstår när en anläggning inte har genomgått brandskyddskontroll inom föreskrivna intervall, när en fastighetsägare har informerat oss om att anläggningen ska sättas som obrukad, eller om vi beslutat att den inte får användas.

Ett nyttjandeförbud hävs genom att en brandskyddskontroll genomförs med godkänt resultat, eller att vissa (i enskilda förbud beskrivna) kriterier uppnåtts.

Vad betyder protokoll (kommunikation, tjänsteanteckning)?

Ett protokoll är ett annat ord för myndighetskommunikation och ett sådant får du efter en brandskyddskontroll. Syftet med protokollet är att beskriva för dig vad vi har sett och om det eventuellt finns några problem. Ett protokoll är alltså inte ett krav, utan bara ett formellt sätt att föra dialog mellan en myndighet och den som myndigheten har ett ärende med.

Protokollet kan antingen vara utan anmärkningar, vilket innebär att ärendet avslutas, eller innehålla information om brister. Om protokollet innehåller information om brister som upptäckts så har du i normalfallet tre veckor på dig att inkomma med synpunkter på det som beskrivs. Efter att den så kallade yttrandetiden löpt ut har vi möjlighet att gå vidare i ärendet med nödvändiga beslut.

Vad innebär ett vite?

Vite är ett sätt för myndigheten att sätta ytterligare tyngd bakom ett beslut, om det ursprungliga beslutet inte efterlevs. Att förena ett beslut med vite innebär att den som beslutet riktar sig mot blir skyldig staten en summa pengar i tillägg till att beslutet ska följas. Det finns många olika sätt att utforma ett vite, men vite bör oftas ses som en påminnelse med betalningskrav om inte påminnelsen hörsammas. 

Ett vite kan vara engångsvite eller löpande vite. Ett löpande vite kan till exempel vara att en viss kostnad uppstår varje gång ett förbud överträds eller för varje vecka som en åtgärd inte har vidtagits.

Ett vite ska skapa ett ekonomiskt incitament att efterleva myndighetsbeslut, och kan därför bli mycket kostsamt om myndihgetsbeslutet lämnas utan åtgärd. Om vitet däremot har förlorat sin betydelse exempelvis genom att myndighetsbeslutet har efterlevts, så ska inte vite dömmas ut.

Vad innebär myndighetsutövning?

Myndighetsutövning innebär att någon har statens uppdrag att bestämma över enskilda medborgare. Det kan innebära att en myndighet beslutar om att en medborgare ska få en viss förmån eller rättighet, eller att den har en viss skyldighet eller ska få ett straff.

Området brandskyddskontroll och sotning är i varierande grad myndighetsutövning. För sotning är det bara tillträdesrätten som omfattas, medan det för brandskyddskontroll är alltifrån tillträdesrätt till konkreta beslut.

En viktig uppdelning inom området är skillnaden mellan verkställighet och beslut. Ett beslut är ett formellt ställningstagande som fastställer vad som ska gälla, till exempel krav på montering av eldstadsplan. Verkställighet är genomförandet av beslutet, där det omsätts i praktisk handling, till exempel bereda sig tillträde för sotning och brandskyddskontroll. Beslutet avgör vad som ska göras, medan verkställigheten är själva utförandet.

Utövande av myndighet innebär både rättigheter och skyldigheter, exempelvis skydd i form av lagstiftning om hot och våld mot tjänsteman och ansvar i form av lagstifning om tjänstefel.

Inom RDM sker myndighetsutövning genom delegation till enskilda handläggare som beslutar i den politiska ledningens ställe. De beslut som fattats redovisas i efterhand till politikerna vid förbundsdirektionens möten.

Avdelare
Syntolkning av bild: Brandskyddskontrollant som filmar rökkanal